Del
NorskEnglish
Tilbake til oversikten
Skoprodusenten Alfa ledet inn på nye spor

Designet til suksess

Alfa. Et nærmest urnorsk varemerke. Brukt av generasjoner. En selvfølgelig undersått for politiet og Forsvaret. En følgesvenn i fjellheimen.  Et bunnsolid produkt. 

For den tradisjonsrike bedriften, kjent for kvalitet og slitesterk sko, ble markedsutfordringene imidlertid stadig tøffere. Utenlandske merker begynte å få et solid fotfeste i det norske markedet, og Forsvarets behov for støvler minsket i takt med personellreduksjon. Skoprodusenten på Hadeland så et behov for revitalisere Alfa i tråd forbrukernes krav til design og funksjonalitet. Katalysator, som gikk inn som hovedaksjonær i 2007, så etter nye muligheter som kunne ta et tradisjonsrikt kvalitetshåndverk inn i fremtiden. Svaret lå i design.

Med assistanse fra Norsk design- og arkitektursenters (DOGA) designrådgivere inngikk selskapet et spennende samarbeid med designselskapene Red Rabbits og Work. Alfa etablerte en ny merkevarestrategi med brukeren i sentrum. En helt, ny og innovativ fjellskolinje ble lansert, sammen med en fornyet nettbutikk.  

Anerkjennelsen kom raskt. I 2015 fikk Alfa «Merket for god design», og juryens begrunnelse oppsummerte den modige satsingen slik: «Alfa inntar en offensiv holdning til konkurrentene. Produktene har en tydelig designfilosofi og strategi. Fargevalg og form treffer begge kjønn og ulike aldre. Slik kan design løfte en merkevare og gi rom for større markedsandeler». 

Men den viktigste anerkjennelsen kom fra markedet. Ordreinngangen økte betraktelig, og salget gjennom selskapets egen nettbutikk økte. Alfa var dessuten klar for det internasjonale markedet, noe som tidligere bare hadde vært en fjern drøm.

Alfa våger også å gå nye veier. I november 2015 gikk Alfa ut og søkte etter en produkttester på heltid. Stillingen innebærer å gå rundt i Norges natur i ett. Søkerresponsen var enorm, og etter krevende utvelgelsesrunder falt valget på Andreas Orset (23), som begynte vandringen i juni i år.

Alfa er definitivt  tilbake for fullt i riktig spor. Med et varemerke som er mer slitesterk og mer solid enn noensinne.