Del
NorskEnglish
Tilbake til oversikten
Erfaringer fra to investeringscase

Engasjert innsats for lønnsomme salg

Like viktig som å investere i spennende muligheter er å legge til rette for lønnsomme salg av selskap. Katalysator har gjennom årene hatt flere vellykkede salg.  

To eksempler på lønnsomme salg er Bj Sport (Bjørn Dæhlie Tech Wear) og Network Norway. To vidt forskjellige selskaper, men med samme grunnlag for å kunne hente ut gevinst for Katalysator: Hardt arbeid, tålmodighet, dedikasjon og engasjement. Både Network Norway og Bj Sport var nye selskap hvor Katalysator var med fra oppstart.

 

Bj Sport

Solid merkevare

Katalysator etablerte i 2007 selskapet Bj Sport sammen med Bjørn Dæhlie, som nylig hadde kjøpt tilbake rettighetene til å bruke sitt eget navn på en sportskolleksjon. Katalysator var med fra starten med kapital til etablering av selskapet, ansettelse av alle medarbeidere, oppbygging av organisasjonen samt utvikling av ny kleskolleksjon. En viktig forutsetning for å skape en suksess var en solid merkevare og en god forhandlerstruktur. Katalysator engasjerte seg dypt i å utvikle alle verdiskapende drivere. På kort tid etablerte Bj Sport seg som en populær sportskolleksjon, og på fire år vokste omsetningen til 100 millioner med en bunnlinje på 10 millioner kroner i 2011.

Etter fire års intens innsats følte Katalysator at tiden var moden for andre til å ta virksomheten videre, og solgte selskapet til Active Brands, med en tilfredsstillende gevinst.

 

Network Norway

Mobil suksess

Katalysator og eierne så tidlig de kommersielle mulighetene innen mobiltelefoni. I 2004 kjøpte Katalysator GSM-lisensen som MøllerGruppen eide, for å bygge ut et nytt mobilnett i Norge. Etter en påfølgende fusjon med IDGruppen i 2005/2006 ble Network Norway grunnlagt. Katalysator fikk med seg Orkla på eiersiden i 2006, og senere kom også Hafslund inn på eiersiden.

Med en årlig lisenskostnad på 10 millioner kroner var det viktig å få kommersialisert lisensen. Byggingen av det tredje mobilnettet i Norge ble påbegynt i 2009. For å skape et solid kundegrunnlag ble mobilselskapene One Call og Lebara kjøpt opp.

I 2011 omsatte Network Norway for to milliarder kroner, og selskapet hadde på kort tid opparbeidet seg en markant posisjon i det norske mobiltelefonimarkedet. Samme år ble de tre store eierne enige om å selge selskapet til Tele 2, som Network Norway allerede hadde et utviklende samarbeid med.