
Til høsten fylles Nasjonalgalleriet med fotografi og lidenskap når Oslo Negativ åpner dørene
Det historiske Nasjonalgalleriet får igjen nytt liv når Oslo Negativ vender tilbake til høsten. Med årets tema «Lidenskap / Passion» fylles tre etasjer og mer enn 2000 kvadratmeter med fotografi, utstillinger og opplevelser over tre festivalhelger i oktober.
Etter rekordbesøk i fjor er Oslo Negativ tilbake, større enn noen gang. Festivalen utvides til tre etasjer i Nasjonalgalleriet, og for første gang skal også det tidligere Munch-rommet fylles med fotografi.
I fjor samlet festivalen over 10 000 besøkende. Rundt 200 fotografer viste frem historiene bak 1 130 bilder fordelt på nærmere 40 utstillinger. I tillegg ble det arrangert omvisninger for skoleklasser, bedrifter og andre grupper.
– Oslo Negativ har blitt et viktig samlingspunkt for fotografer og fotoentusiaster fra hele landet. Her møtes fotonerden og den nysgjerrige førstegangsbesøkende. Vi gleder oss enormt til å ta i bruk enda mer plass og fylle det ikoniske Nasjonalgalleriet med flere utstillinger til høsten, sier Nina Sørlie, styreleder i Stiftelsen Oslo Negativ og kurator for Møllersamlingen.
Lidenskap for fotografi
Oslo Negativ arrangeres i samarbeid mellom Møllersamlingen, Preus museum og et bredt fotomiljø. Årets tema er «Lidenskap / Passion», og Preus museum inviterer fotografer fra inn- og utland til å delta i museets internasjonale «Open Call».
– Lidenskapen er en sterk kraft som driver oss, engasjerer og får mennesker til å handle på det vi opplever som viktig. Årets tema åpner for personlige perspektiver og nye blikk på det vi kanskje ikke legger merke til umiddelbart, sier Cecilie Øien, direktør i Preus museum.
Vinnerne av Open Call presenteres i slutten av august og blir en del av festivalprogrammet.
En møteplass i historiske omgivelser
Det gamle Nasjonalgalleriet har stått tomt siden 2019. Oslo Negativ 2025 ble første gang publikum igjen fikk oppleve de historiske salene fylt med bilder.
I tillegg til utstillinger byr årets festival på kurs, foredrag, mørkerom, fotobok verksted og kafé. Festivalen legger også til rette for flere arrangementer og omvisninger for bedrifter og organisasjoner.
Festivalen har blitt en viktig møteplass for fotobransjen og publikum.
– Oslo Negativ lager liv og synlighet for fotografi som fagfelt. Festivalen viser bredden og gir en helt egen energi i møtene mellom unge og etablerte aktører på tvers av ulike sjangre, sier Maya Økland, styreleder i Bjørka.
Nina Sørlie og Cecilie Øien, Oslo Negativ 2025. Fotograf Kristina Maria Lagahino Erland
Nasjonalgalleriet. Fotograf: Helle Frogner